söndag 1 november 2009

LCHF Frallor

Eftersom jag äter LCHF kost sen nästan 2 månader tillbaka så försöker jag leta upp så mycket som möjligt för att få variation i kosten, och visst finns det många nya alternativ till det man stoppat i sej, ett helt mathav =)

Hittade detta recept på matklubben där jag hämtar mycket gott. Gjorde om det lite.

LCHF Frallor (4 st)

50 g Apertina eller annan fetaost
1 dl Turkisk Yoghurt
1 Ägg
2 msk Fiberhusk
1 tsk bakpulver
1 liten nypa salt om man vill

- Sätt ugnen på 200 grader

- Mosa fetaosten ordentligt

-Tillsätt youghurten och blanda ihop

-Tillsätt ägget och rör om så det blandas ordentligt

-Tillsätt Fiberhusk, Bakpulver och ev lite salt, jag gjorde utan.

- Klicka upp på bakpappersklädd plåt i 4 lika stora klickar, jämna till något. Det blir ju en kladdig smet så tryck inte för mycket utan bara så dom blir jämna uppepå.
Strö gärna på lite vallmofrön.

- Grädda i 20 min/200 grader

- Låt svalna på galler och ät sen med smör och en bit ost. =)

*****************
2 frallor var alldeles lagom till frukost åt en person. Och fast jag inte är en fetaost person så var detta supergott. Tänker variera smeten lite, med olika färska kryddor. Går säkert utmärkt att blanda i nån nypa finhackad färsk basilika =)

Perfekt bröd att äta till soppan.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar